A pályázat célja, a névadó Csizmazia György tanítói munkásságával összhangban hogy elősegítse természeti környezetünk megismerését és megértését, s ennek érdekében az érdeklődő tanulókat önálló munkára serkentse, a legjobbakat díjazza. A pályázatot az alapítvány általános és középiskolások számára írja ki.
A beadás módja: A pályázatokat egy példányban kell eljuttatni postai úton a MOZAIK KIADÓ 6701 Szeged, Pf. 301 címre. A Csizmazia György emlékkönyvébe szánt írásokat az alábbi e-mail címre kérjük továbbítani: csizmazia@mozaik.info.hu
A fotókat, videókat az alábbi helyre lehet feltölteni:
http://www.mozaik.info.hu/Homepage/Mozaportal/MPvideo.phpA pályázat jeligés, ezért kérjük, hogy a dolgozat mellé egy zárt borítékban mellékeljék a pályázó nevét, korát, postai és e-mail címét, telefonszámát, iskolája nevét. (Amennyiben van tanár segítóje, az Ő nevét is) A dolgozatra csak a jeligét kell írni.
Az értékelést az Alapítvány kuratóriuma által fölkért zsűri végzi. A bírálóbizottság döntése a www.mozaik.info.hu és a www.csizmaziaalapitvany.hu honlapokon olvasható. Az elbírálásban előnyt élveznek azok a pályázatok, amelyek saját kutatáson, kísérletezésen, megfigyelésen alapulnak, illetve amelyek illusztrációkat, fényképeket, rajzokat is tartalmaznak. (A beadott pálymunkák mérete ne haladja meg az A/4-est: 21x30 cm). A díjat a pályamunka kapja, így egy dolgozat több szerző esetén nem kap több jutalmat. A megadott témától eltérő dolgozatokat a Kuratórium nem értékeli és nem díjazza.
A díjátadásra ünnepélyes keretek között Szegeden június 17-én kerül sor a Mozaik Kiadó székházában. A kuratórium az ünnepségre az összes pályázót meghívja.
Várjuk a pályázatokat! A pályázat írásához sok sikert kívánunk!
2023 Pályázat kiírás
(letölthető ITT pdf formátumban)Beadási határidő: 2023. június 3.
Díjátadó ünnepség: 2023. június 17. Mozaik Kiadó.
Beküldés
A fotókat, videókat az alábbi helyre lehet feltölteni: http://www.mozaik.info.hu/Homepage/Mozaportal/MPvideo.php
A pályázatokat egy példányban postán kell eljuttatni az alábbi címre: MOZAIK KIADÓ, 6701 Szeged, Pf. 301
Az írásbeli pályázat jeligés, ezért kérjük, hogy a dolgozat mellé egy zárt borítékban mellékeld a nevedet, korodat, postai és e-mail címedet, telefonszámodat, iskolád nevét. (Amennyiben van tanár segítőd, az Ő nevét is.) A dolgozatra csak a jeligét kell írni.
A témakörök:
I. Általános iskolás alsó tagozatosok számára
(terjedelem 1–3 gépelt vagy kézzel írott oldal)
1. Beporzó rovarok – Válassz ki egy virágzó növényekben gazdag területet, ahol sok beporzó rovarral találkozhatsz! Figyeld meg, hogyan dolgoznak, hogyan repülnek, mely növényeket kedvelik! Készíts róla feljegyzést! Fotókkal illusztráld a megfigyeléseidet!
2. Kedvenc helyem lakóhelyem környezetében – Mutasd be egy számodra kedves természeti környezet (kert, park, erdő, mező stb.) élővilágát! Fotókkal, rajzokkal illusztráld az ismertetőt! Indokold meg, miért szereted ezt a helyet!
II. Általános iskolás felső tagozatosok számára
(terjedelem 2–5 gépelt oldal)
1. Beporzó rovarok a környezetünkben – Készíts képes ismertetőt a környezetedben élő beporzó rovarokról! Válassz ki egy virágzó rétet (kertet vagy parkrészletet)! Figyeld meg, milyen fajok látogatják! Rögzítsd fotókon a virágokat látogató rovarokat, készíts róluk rövid ismertetőt!
2. Velünk élő madarak – Mutasd be a környezetedben élő madarakat és életüket. Képekkel illusztráld a megfigyeléseidet!
III. Középiskolások számára
(terjedelem 5–10 gépelt oldal)
Beporzó rovarok – Járj utána, miért pusztulnak a beporzók világszerte! Miért veszélyes a jelenség? Válassz ki egy virágzó rétet (kertet vagy parkrészletet)! Figyeld meg, milyen fajok látogatják! Hasonlítsd össze egy fajokban szegény élőhely beporzóival! Rögzítsd fotókon a virágokat látogató rovarokat, ismertesd a jelentőségüket!
IV. Irodalom – valamennyi korosztály számára
(terjedelem 1–3 gépelt vagy kézzel írott oldal)
Írj levelet a barátodnak, amelyben bemutatod kedvenc állatodat a vele kapcsolatos történeteken keresztül!
V. Illusztráció – valamennyi korosztály számára
Készíts illusztrációt Csizmazia György három írása közül az egyikhez: Fecskefiókák, Májusi Fehér-tó, Darumadár és a blokád! Az írások megtalálhatók az alapítvány honlapján. Az illusztráció bármilyen technikával készülhet. Az alapítvány fenntartja a jogot, hogy az elkészült képeket a honlapján vagy más kiadványában közzétegye.
VI. Film – valamennyi korosztály számára
A rovarélet pillanatai – Mutasd be 3 percben a beporzó rovarok életét!
A filmanyag formátuma lehet: wmv, flv, 3gp, avi, mov, mpeg, mpg, mp4. Maximális feltölthető méret: 200 MB
VII. Fotó – valamennyi korosztály számára
1. Virágok és rovarok
2. Virágban a természet
A fotópályázatra beküldhető szerzőnként maximum 5 darab természetfotó. A fotók bármilyen technikai eszközzel készülhetnek. (digitális vagy analóg fényképezőgép, mobiltelefon, minimum 6 megapixeles kamerával)
A pályázatra beküldhetők olyan digitális, színes vagy fekete-fehér, JPG-formátumú képek, amelyeknek hosszabbik oldala 3000 pixel, vagy annál nagyobb, a rövidebb oldal pedig ennél nem kevesebb.
VIII. Pályázat pedagógusok és egykori tanítványok számára
Emlékeim – Csizmazia György emlékkönyvébe várunk történeteket, megemlékezéseket egykori tanítványoktól, a múzeumi matinék résztvevőitől, amelyeken keresztül kirajzolódik Csizmazia Tanár Úr személyisége, tanáregyénisége, amely példaként szolgál a jövő pedagógusai számára.
Szeretettel várjuk a pályázókat a díjátadón ( az időpont a ballagások miatt módosult)
időpont: 2023.06. 24. ( szombat) 11.óra
helyszín: Szeged Klauzál tér 1. MOZAIK SZÉKHÁZ
A 2023. évi természetismereti pályázat díjazottai
Köszönjük a beadott pályázatokat, a sok szép munkát. A Csizmazia Alapítvány az alábbi pályázókat díjazta.
I. Vizsgálódás a természetben
Általános iskola alsó tagozat
Tökölyi Attila Arany János Általános Iskola, Létavértes
Tökölyi Ilona Arany János Általános Iskola, Létavértes
Általános iskola felső tagozat
Veres Áron József Attila Általános Iskola, Berettyóújfalu
Középiskola
Panyor Zoltán Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola
Baranyai Csenge Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola
II. Irodalom
Nagy Zsombor József Attila Általános Iskola, Berettyóújfalu
Gordos Dominik Táncsics Mihály Gimnázium és Kollégium, Orosháza
III. Illusztráció
Általános iskola
Baksa Kristóf József Attila Általános Iskola, Berettyóújfalu
Nagy Zsófia József Attila Általános Iskola, Berettyóújfalu
Szacsvai Árpád Rókusi Általános Iskola, Szeged
Albert Simon Domonkos Nővérek Liszt Ferenc Ének-Zenei Általános Iskolája, Hódmezővásárhely
Középiskola
Majernik Eszter HAMMIDO Művészeti Iskola
Damján Viktória HAMMIDO Művészeti Iskola
IV. Fotó
László Dóra József Attila Általános Iskola, Berettyóújfalu
Malinovszky Miksa Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium
Tombácz Zalán Szegedi Alsóvárosi Általános Iskola
V. Csoport díj
Szegedi Alsóvárosi Általános Iskola 1.a felkészítő tanár: : Laczi Ágnes
VI. Csizmazia-díj
Tökölyi Attila Arany János Általános Iskola, Létavértes
VII. Pedagógus díj
Laczi Ágnes Szegedi Alsóvárosi Általános Iskola
Kurtán Mónika Berettyóújfalui József Attila Általános Iskola
Pápis Csilla Szegedi Alsóvárosi Általános Iskola
Szívből gratulálunk a nyerteseknek! Szeretettel várjuk a pályázókat a díjátadón ( az időpont a
ballagások miatt módosult)
Időpont: 2023.06. 24. ( szombat) 11 óra
Helyszín: Szeged, Klauzál tér 1. MOZAIK SZÉKHÁZ
A pályamunkákat bíráló szakemberek:
dr. Nagy Krisztina kriszti123 [kukac] gmail.com
Biológia-fizika szakos tanárként végeztem a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Karán. Jelenleg a Szegedi Biológiai Kutatóközpont munkatársa vagyok. A Csizmazia Alapítvány munkájában 2007 óta veszek részt. Az általános iskola alsó tagozatos tanulói számára kiírt témakörök kitalálója és e pályázati kategória bírálója vagyok.
Csizmazia Györgyöt nyolc évesen ismertem meg, és a Móra Ferenc Múzeumban tartott természetismereti bemutatói, szervezett kirándulásai végig kísérték egész gyermekkorom. „Csizmazia tanítványként” már a témák kiválasztásával igyekszem a tanulókat arra ösztönözni, hogy saját élményeiket, megfigyeléseiket vessék papírra, és ne csak az interneten, könyvekben talált ismeretanyag kerüljön a dolgozatba. Ennél a korosztálynál különösen odafigyelek arra, hogy a beküldött munkák mennyire önállóan készültek. Nagyra értékelem az egyedi, kreatív munkákat, a szép illusztrációkkal (saját rajzokkal, fényképekkel, egyéb alkotásokkal) tarkított írásokat, melyek a pályázó személyiségét is tükrözik.
dr. Burkovics Péter burkovicsp [kukac] gmail.com
Az MTA Szegedi Biológiai Központjának tudományos munkatársa vagyok. Abban a szerencsében volt részem, hogy gyerekkorom nagy részében Csizmazia Györggyel járhattam a Szeged környéki vidéket. Az ott szerzett tapasztalatok és élmények az egész további életem során elkísértek. A Csizmazia Alapítvány munkájában egészen a kezdetek óta részt veszek. Fontosnak tartom, különösen a mai modern és felgyorsult világban, hogy se mi, se gyermekeink ne szakadjunk el teljesen a természettől. A pályázatok bírálása során, próbálom felfedezni Csizmazia Györggyel kapcsolatos gyerekkori emlékeimnek a szellemiségét.
Harmati Rózsaharmati.rozsa [kukac] mozaik.info.hu
A 90-es években a Csaba TV vágó-szerkesztőjeként készítettem természet-, riport- és dokumentumfilmeket, a Magyar Televízió számára pedig híranyagokat. Kollégiumi nevelőtanárként diákjaimnak filmes szakkört szerveztem. Irányításommal a tanulók filmszemléken vettek részt alkotásaikkal, és Lausanne-ban különdíjat nyertek. Az SZTE Pedagógusképző Karán A filmkészítés alapjai elnevezésű átfogó tantárgyat oktattam néhány évig.
Független filmesként éveken át részt vettem a Magyar Független Film és Video Szövetség filmszemléin. Az Ismeretterjesztő Filmek I. Országos Fesztiválján az Élet és Tudomány különdíját érdemeltem ki munkámmal. A Mozaik Kiadó munkatársaként a Csizmazia Alapítvány videofilmes/filmes pályázatainak kiírásában és elbírálásában veszek részt.
Kiemelt bírálati szempontjaim: az alkotás feleljen meg a film műfaji sajátosságainak (mozgókép hanggal), legyen esztétikus, legyen (természettudományi) szakmai szempontból is értékelhető.
Csizmazia György írásaiból
FECSKEFIÓKÁK
Hazudnék, ha azt mondanám, kerülni akarom az érzelgősséget, amikoris a korábbi hideg, ködesős napokban Szegeden elpusztult fecskefiókák nagy számára gondolok. Városunk épületeinek lépcsőházaiban épített fészkekben az előző meleg, szúnyog- és légyzümmögésű kánikula 5-5 fiókát nevelt. Hirtelen beköszöntött a hűvös – nem mozdultak az apró rovarok. A kitollasodott, de még röpképtelen fiókák éhesen mocorogtak fészkeikben. Az üres csőrrel érkező szülőket a fészek szélén várták, s idővel elgyengülve szédültek ki a fészekből. Zúzódva vergődtek a lépcsőkön, s az életképeseket állatbarátok vették pártfogásba. Hozzám is féltucatnyi fecskefiókát hoztak a napokban, amelyeket megpróbáltunk felnevelni. Sikerülhet, s ezt kis barátomtól, Bonifert Domitól „tanultam”, aki tavaly fészekből pottyant fecskefiókát nevelt fel sikerrel, s mikor nyaralni ment Potsdamba, oda is vitte magával. Együtt örültünk a kis szegedi fecske német tölgyek feletti, vidám röptének.
A természet kegyetlen – a darwini kiválogatódás érvényesült a város füstifecskéi között. Egy részük elpusztult, de pontos adatokat csak az őszi, városszéli gyülekezéskor mondhatunk. Pusztulásukba az is közrejátszott, hogy az idei óriási szúnyoginvázió miatt erőteljes helikopteres permetezés folyt a városban és környékén. A vegyszer okozta rovarpusztulás is lecsökkenthette táplálékbázisukat. A véletlenek összhatása okozta a fészekből kihullásukat, pusztulásukat, s erre előre nem gondolhattunk.
Csizmazia György: Szögedi madárkalendárium
Szeged, 1995
MÁJUSI FEHÉR-TÓ
A nyíló sárgásfehér kamilla és a nagy víztükör szélében mézillata van a fűvirágnak. A májusi melegben furcsán hullámzik a tavasz fortisszimója. Fáradhatatlanul hallik a tücsökmadár pirregése, versenyben a nádirigók, poszáták kamarakórusával. Sirályok kotlanak a Korom-szigeten, itt már boldog csend uralkodik , boldog csend nyújtózik az ezernyi fészek közt. Madárfészkek mindenfelé, néhol tojásokkal, másutt most készül a kerítés madárdalból, a fészek fűszálakból, szerelemmel bélelve. Óvatosan, lopkodva járunk Madárország fészekútjain, hiszen terepszínű fiókák bújtak elő mindenfelé a bíbictojásokból, a tőkésruca vezeti amott seregnyi kiskacsáját. A fűzodúban seregély eteti örökéhes „csupaszájait”. Tojás pattan, fészek készül, pettyes őzgida lapul a szögedi határban! De a magas Észak lakói közül is itt futkosnak még a zátonyos tócsák közt a havasi pártfutók és a kőforgatók. Ideges, gyors mozgással táplálkoznak, érződik a norvég, a finn, az izlandi partok kis öblei, a szülőföld iránti vágy a viselkedésükön. A tollruhájuk is színes kavicsok közt apró, színes, rövidéletű virágok utánzatai. Várnak egy belső jelet, s a szögedi tavakról egy suhanással a tengeröblök zátonyain keresgélik azt a kis mélyedést, amely tojásokat rejt majd.
Ilyen a májusi Fehér-tó élete. Még mindig vannak változó szereplők, de fogynak a vándorok, és május második felében már a kis bíbicek és pelyhes rucák mellé újabb csillogó madárszemek rejtőznek az ölelő fészkek karjain. Ezek már Madárország polgárai, itt látják meg a kigyulladó esthajnalcsillagot, az ébredő és takarózó napot… Dorozsmán delet harangoznak, a madárpásztorra is vár a halászlé, s a friss kenyér a csárdában. Ezt is a Fehér-tó székfűvirágos illatai között jegyzik, évtizedek óta.
1977
DARUMADÁR ÉS A BLOKÁD
A fehér-tói romos tanyák, múzeumi írásos fóliák között könnyű elkalandozni a régmúlt időben. Mennyivel teljesebb azonban a megismerés gyönyörűsége az olyan csapáson, ahol mindent elkoptatott már a tűnő idő. Ebben segített a blokád, hiszen a megszokott mindennapi gyors autót nélkülözve bandukoltam eltűnt dűlőutakon át a madárvártához. Furcsa elfogultságot, gyermekkorból fakadó emlékeket éreztem a most csöndes országutak mellett. A fehér- tói (kettős határi) vasútállomásnak nyoma veszett, hol néha, régmúlt estékként kis csapatunk várta a személyt. Ha késett...örültünk, mert nézhettük az alacsonyan beszálló darucsapatokat. Akkortájt az 5-ös út platánjai között lovas kocsik zörögtek, s ritkaság volt egy-egy taxi. Eltűnt a platánsor, s kamionok dübörögnek madárország szélében. Aztán elmaradtak a darucsapatok, s csak pár éve tértek újravissza éjszakázásra a tóra. Magasan, száz métereken érkeztek, s csak a biztonságos sártavak szívében „ejtőztek” alváshoz.
Tegnap az autós blokád elfogta az 5-ös út forgalmát, s ott üldögélve a félbevágott kurgán oldalán (daruhalom), naplemente előtt, pár méterre a föld felett szárnyalva érkeztek a darucsapatok! Mint három évtizede, halkan, nyugodtan beszélgetve, pár méterrel az országút fölött. Tényleg okos madár a daru, gyorsan alkalmazkodik, s ha nem zavarja semmi, régi szokásait őrzi. Lám, a mostani blokádnak volt „madarász” haszna, találkozás egy „elkoptatott” daruviselkedéssel…és darumadár, blokád…segítettek fölidézni évtizedek óta felejtett örömöt, hogy …bandukolni, gyalogolni jó…legalábbis ide, a harangbúgásnyira levő Fehér-tóra…
Csizmazia György: Fehér-tói madarak
1991